UPAYA PENINGKATAN PEMAHAMAN KONSEP FISIKA MELALUI PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE NUMBER HEADS TOGETHER

Indra Swastika Triutama, Dasmo Dasmo, Dandan Luhur Saraswati

Abstract


This study aims to determine the effect of the Numbered Heads Together (NHT) type of cooperative learning model on the understanding of the physics concept of class VIII students of SMP Islam Ibnu Majah Bording School Bekasi. Based on the results of data analysis, it is known that the sample class is normally distributed and has a homogeneous variance. The results of the hypothesis test were obtained using the one-sided t test with a t_count value = 6.33 and a large t_table value at a significant level of α = 0.05 and degrees of freedom (dk) = 38, the value of t_table = 1.69 was obtained. So that the data obtained t_count>t_table = 6.33 > 1.69, it can be concluded that the NHT type cooperative learning model can increase students' understanding of physics concepts in class VIII Islamic Middle School Ibnu Majah Boarding School Bekasi.

Keywords


Pemahaman Konsep, Fisika, Number Heads Together

Full Text:

PDF

References


Dewi, R. K., Maryadi, M., & Wijayanti, A. (2018). Pengaruh Metode Pembelajaran Demonstrasi Berbantu Media Wayang Kartun Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas III Pada Pelajaran IPS Materi Jenis–Jenis Pekerjaan SDN Plamongansari 01 Semarang Tahun Ajaran 2017/2018. JGK (Jurnal Guru Kita), 2 (3).

Firdaus, M. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together (NHT) Ditinjau dari Aktivitas Belajar Siswa Kelas VIII SMP. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6 (2).

Maswindah, A. Y. U. (2019). Pengembangan Media Kit Sifat Cahaya Berbasis Science Edutainment pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7 (4).

Muslimin, T. P., & Taufiq, T. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif tipe Numbered Heads Together (NHT) terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa Kelas VIIIc SMP N 3 Palopo. Pedagogy: Jurnal Pendidikan Matematika, 1 (1).

Novitasari, D. (2016). Pengaruh penggunaan multimedia interaktif terhadap kemampuan pemahaman konsep matematis siswa. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 2 (2).

Puspitasari, D., Prastowo, S. H. B., & Pribandono, T. (2017). Analisis Pemahaman Konsep Siswa Tentang Elastisitas di Kelas XI SMA. In Seminar Nasional Pendidikan Fisika (Vol. 2, p. 2).

Riyadi, A.S., & Mosik, M. (2014). Penerapan Metode Pembelajaran Kooperatif Tipe NHT Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Komunikasi Ilmiah. Unnes Physics Education Journal, 3 (2).

Sari, E. W. (2016). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together (NHT) Terhadap Pemahaman Konsep IPA Fisika Siswa Kelas VII SMP Muhammadiyah 6 Padang. Jurnal Riset Fisika Edukasi dan Sains, 2 (2).

Sastrawan, W., Sedanayasa, G., & Suwatra, I. I. W. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together (NHT) dengan Bantuan Media Software Pembelajaran terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SD Gugus III Desa Bengkel Kecamatan Busungbiu. MIMBAR PGSD Undiksha, 2 (1).

Sihotang, E., & Mukhtar, M. Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif dan Motivasi Berprestasi Terhadap Hasil Belajar Fisika. TABULARASA, 14 (2).




DOI: https://doi.org/10.30998/sch.v4i1.8500

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Dasmo Dasmo, Indra Swastika Triutama, Dandan Luhur Saraswati

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Publisher:
UNIVERSITAS INDRAPRASTA PGRI

Address: Department of Physics Education | (Kampus A) TB. Simatupang, Jl. Nangka Raya No.58 C, RT.5/RW.5, Tj. Bar., Kec. Jagakarsa, Kota Jakarta Selatan, Daerah Khusus Ibukota Jakarta 12530, Indonesia | (Kampus B) Jl. Raya Tengah No. 80, Kel. Gedong, Kec. Pasar Rebo, Jakarta Timur 13760, Indonesia
Phone: +62 (021) 7818718 – 78835283 | Close in sunday and public holidays in Indonesia
E-mail: kampus@unindra.ac.id

 

Creative Commons License
Schrodinger Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Fisika is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.