Kajian Olahraga Parkour Pada Konsep Kinematika Dasar Sebagai Inovasi Sumber Belajar Fisika

Rayhan Ardiansyah, Irnin Agustina Dwi Astuti, Luluk Setyowati

Abstract


Students often have difficulty in understanding material about motion kinematics, the cause of which is the lack of material samples, or examples of questions and practice questions involving physical phenomena in everyday life. The purpose of this study is to provide information and learning resources with motion kinematics material using parkour sports, as studies are made to provide insights, and this information can provide students with an understanding of motion kinematics, which is often applied in everyday life.The method used is a qualitative research method, namely literature review. Motion kinematics (regular straight motion, regularly changing straight motion, parabolic motion, free fall motion, and circular motion) will be studied from parkour informatively so that students can know what kinematics theory is covered. So that the results of this study show that Prakour sports can be used as a source of learning physics on the concept of kinematics.

Keywords


Kinematika gerak, Olahraga parkour, Sumber Belajar

Full Text:

PDF

References


Anwar Syaputra, M. (2016). Aplikasi Pembelajaran Olahraga Parkour Dan Penanganan Cedera Berbasis Android. In Program Studi Informatika Fakultas Komunikasi Dan Informatika Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Astuti, Y. P. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Model Group Investigation Dengan Advance Organizer Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Dan Keterampilan Pemecahan Masalah Pada Siswa SMP. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(2), 83–90.

Azizah, S., Handayani, R. D., & Maryani. (2021). Analisis Gerak Kendaraan pada Kasus Kecelakaan sebagai Bahan Ajar Fisika di Sekolah Menengah Atas. Jurnal Edutech Undiksha, 8(1), 40–47. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JEU/index

Faizah, S. (2017). Kajian Gerak Melingkar Pada Sepeda Sebagai Rancangan Bahan Ajar Fisika SMA. Skripsi. Program Studi Pendidikan Fisika Universitas Negeri Jember.

Fani, S. D., Supeno, S., & ... (2017). Kajian Gerak Parabola pada Teknik Passing Permainan Bola Basket sebagai Sumber Belajar Fisika di SMA. Seminar Nasional Fisika …, 86–93. http://conference.um.ac.id/index.php/fis/article/view/139%0Ahttp://conference.um.ac.id/index.php/fis/article/download/139/141

Hambrick, M. E., Simmons, J. M., & Mahoney, T. Q. (2013). An inquiry into the perceptions of leisure-work-family conflict among female Ironman participants. International Journal of Sport Management and Marketing, 13(3–4), 173–199. https://doi.org/10.1504/IJSMM.2013.059719

Handayani, I. D., Bektiarso, S., & Astutik, S. (2019). Kajian kinematika jalur wisata gunung bromo melalui senduro- lumajang sebagai e-suplemen bahan ajar fisika SMA. FKIP E-PROCEEDING, 2019 - Jurnal Unej, 4(1), 146–151.

Jumini, S. (2016). Problem Based learning berbasis inquiry ditinjau dari sikap ilmiah dan kreativitas mahasiswa. Spektra: Jurnal Kajian Pendidikan Sains, 2(1), 10-19.

Kurniawan, F. (2015). Analisis secara Biomekanika terhadap Kekerapan Kesalahan pada Teknik Gerak Serang dalam Pertandingan Anggar (Kajian Spesifikasi Senjata Floret). Jorpres (Jurnal Olahraga Prestasi), 11(1), 73-90.

Sari, N., & Sunarno, W. (2018). Sekolah Menengah Atas the Analysis of Students Learning Motivation on Physics Learn- Ing in Senior Secondary School. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 3(1), 17–32.

Supriadi, B., Faizah, S., & Bachtiar, R. W. (2017). Kajian Gerak Melingkar Pada Sepeda sebagai Rancangan Bahan Ajar Fisika SMA. FKIP e-PROCEEDING, 2(1), 5-5.

Utomo, I. N. (2015). Survei Minat Siswa Kelas X Man 2 Semarang Terhadap Olahraga Parkour. https://lib.unnes.ac.id/27271/

Virani, W. S., Supeno, S., & Supriadi, B. (2018). Kajian kinematika gerak pada jalur lokasi kecelakaan berisiko tinggi (blackspot) sebagai sumber belajar fisika di SMA. Jurnal Riset Dan Kajian Pendidikan Fisika, 5(1), 22. https://doi.org/10.12928/jrkpf.v5i1.9211

Widiastuti, N. L. G. K. (2021). E-Modul dengan Pendekatan Kontekstual pada Mata Pelajaran IPA. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(3), 435-445.

Wulandari, F. (2020). Pemanfaatan Lingkungan Sebagai Sumber Belajar Anak Sekolah Dasar. Journal of Educational Review and Research, 3(2), 105. https://doi.org/10.26737/jerr.v3i2.2158




DOI: https://doi.org/10.30998/sch.v3i2.8091

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Luluk Setyowati, Luluk Setyowati Setyowati

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Publisher:
UNIVERSITAS INDRAPRASTA PGRI

Address: Department of Physics Education | (Kampus A) TB. Simatupang, Jl. Nangka Raya No.58 C, RT.5/RW.5, Tj. Bar., Kec. Jagakarsa, Kota Jakarta Selatan, Daerah Khusus Ibukota Jakarta 12530, Indonesia | (Kampus B) Jl. Raya Tengah No. 80, Kel. Gedong, Kec. Pasar Rebo, Jakarta Timur 13760, Indonesia
Phone: +62 (021) 7818718 – 78835283 | Close in sunday and public holidays in Indonesia
E-mail: kampus@unindra.ac.id

 

Creative Commons License
Schrodinger Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Fisika is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.