Pengembangan Video Pembelajaran Animasi Fisika Berbasis Powtoon Pada Materi Pemanasan Global

Ricky Yoshua, Indica Yona Okyranida, Dandan Luhur Saraswati

Abstract


This research aims to develop and find out the feasibility of learning media in the form of the development of Powtoon-based physics animation animation videos on Global Warming Materials. This research uses R&D (Research and Development) research and development methods. But researchers only use 3 stages, namely Define, Design, Development. Researchers do not use dessimanation because this video is not to be disseminated but only learning methods in the classroom.  The results of this product development are expected to facilitate teachers and learners in learning. In this product, validation tests are carried out by material experts, media experts, and linguists. The results of the scores obtained in the Powtoon-based physics learning animation video feasibility test on global warming materials from media experts obtained an average score of 78.66%. then the material expert obtained an average score of 85.00% then the assessment was obtained from the linguist with an average score of 81.00%, so that if the average of all validators obtained a score of 81.55%. It can be inferred from the percentage of average score results by material and media experts classified as "very feasible" criteria in other words this powtoon media according to experts deserves to be used or tested on students.

Keywords


Development Research, Learning Videos, Global Warming.

Full Text:

PDF

References


Ain, T. N. (2013). Pemanfaatan visualisasi video percobaan gravity current untuk meningkatkan pemahaman konsep Fisika pada materi tekanan hidrostatis. Inovasi Pendidikan Fisika, 2(2).

Al Farizi, Z., Sulisworo, D., Hasan, M. H., & Rusdin, M. E. (2019). Pengembangan Media Animasi untuk Mendukung Pembelajaran Berbasis TPACK dengan POWTOON pada Materi Torsi SMA Kelas XI. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 10(2), 108-113.

Anam, A. (2019). Pengembangan Video Pembelajaran Fisika Channel Youtube Berbantu Aplikasi Powtoon pada Materi Suhu dan Kalor (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

Arianti, K. W., & Sulisworo, D. (2019). Integrasi Tpack Dalam Pengembangan Multimedia Berbasis Powtoon Pada Pembelajaran Dengan Pokok Bahasan Gelombang Berjalan Dan Gelombang Stasioner Di SMA Muhammadiyah 7 Yogyakarta. Skripsi, tidak diterbitkan, Univerisitas Ahmad Dahlan, Yogyakarta. Jurnal Riset Dan Kajian Pendidikan Fisika, 6(2), 1-6.

Arif, S., & Muthoharoh, A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Powtoon dalam Meningkatkan Kemampuan Representasi IPA di Tengah Pandemi Covid 19. Jurnal IPA & Pembelajaran IPA, 5(1), 112-124.

Arsyad, A. (2011). Media pembelajaran.

Astuti, I. A. D., Dasmo, D., & Bhakti, Y. B. (2021). Peningkatan Kompetensi Guru dalam Pembuatan Video Animasi Pembelajaran Interaktif dengan Powtoon. Jurnal Solma, 10(1), 61-69.

Basriyah, K., & Sulisworo, D. (2018). Pengembangan video animasi berbasis powtoon untuk model pembelajaran flipped classroom pada materi termodinamika. In Prosiding Seminar Nasional & Internasional (Vol. 1, No. 1).

DINI, Q. L. (2021). PENGEMBANGAN VIDEO PEMBELAJARAN BERBASIS PENDEKATAN STEM PADA MATERI FISIKA SMA (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

Fitriani, N. (2019). Pengembangan media pembelajaran audio-visual powtoon tentang konsep diri dalam bimbingan kelompok untuk peserta didik Sekolah Dasar. Jurnal Tunas Bangsa, 6(1), 104-114.

Marlina, M. (2019). Asesmen Kesulitan Belajar.

Okyranida, I. Y. (2021). Pengaruh Pembelajaran IPA Terpadu Menggunakan Model Pembelajaran Berbasis Proyek Sebagai Solusi Pembelajaran Di Era Pandemi. Navigation Physics: Journal of Physics Education, 3(2), 94-98.

PERDANA, A. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Problem Based Learning Menggunakan Aplikasi Powtoon pada Materi Momentum dan Impuls Kelas X di SMA/MA.

Sani, R. A. (2013). Inovasi pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara, 89-98.

Yunitasari, R., & Hanifah, U. (2020). Pengaruh Pembelajaran Daring terhadap Minat Belajar Siswa pada Masa COVID 19. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(3), 232-243.




DOI: https://doi.org/10.30998/sch.v3i1.6598

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Ricky Yoshua, Indica Yona Okyranida, dandan luhur saraswati

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Publisher:
UNIVERSITAS INDRAPRASTA PGRI

Address: Department of Physics Education | (Kampus A) TB. Simatupang, Jl. Nangka Raya No.58 C, RT.5/RW.5, Tj. Bar., Kec. Jagakarsa, Kota Jakarta Selatan, Daerah Khusus Ibukota Jakarta 12530, Indonesia | (Kampus B) Jl. Raya Tengah No. 80, Kel. Gedong, Kec. Pasar Rebo, Jakarta Timur 13760, Indonesia
Phone: +62 (021) 7818718 – 78835283 | Close in sunday and public holidays in Indonesia
E-mail: kampus@unindra.ac.id

 

Creative Commons License
Schrodinger Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Fisika is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.