Pengembangan Video Animasi Fisika Sebagai Sumber Belajar Fisika Peserta Didik Pada Materi Usaha dan Energi

Alda Fauzia Kurniasari, Maria Dewati, Dasmo Dasmo

Abstract


This research aims to find out the opinions of validators and the response of learners to the medium of animation video-based physics learning to increase the independence of learning developed. This research is a research and development (R&D) using the sugiono procedure. This research at WIDYA MANGGALA Jakarta High School with the research subjects are class X learners. Data collection is done with observation.instruments used in the form of questionnaires.based on validation results conducted by material expert validators and media experts obtained consecutive presentation results of 78% and 93% with very feasible criteria.

Keywords


Learning media, animation video, physics learning, Powtoon

Full Text:

PDF

References


Agustien, R., Umamah, N., & Sumarno, S. (2018). Pengembangan media pembelajaran video animasi dua dimensi situs Pekauman di Bondowoso dengan model ADDIE mata pelajaran Sejarah kelas X IPS. Jurnal edukasi, 5(1), 19-23.

Asyhar, R. (2021). Kreatif mengembangkan media pembelajaran.

Imamah, N. (2012). Peningkatan hasil belajar IPA melalui pembelajaran kooperatif berbasis konstruktivisme dipadukan dengan video animasi materi sistem kehidupan tumbuhan. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 1(1).

Latifah, N., & Lazulva, L. (2020). Desain Dan Uji Coba Media Pembelajaran Berbasis Video Animasi Powtoon Sebagai Sumber Belajar Pada Materi Sistem Periodik Unsur. JEDCHEM (Journal Education and Chemistry), 2(1), 26-31.

Oktaviani, D. R., Masturoh, S., Devarainy, D., Nurswandi, R., & Astuti, I. A. D. (2021). Desain augmented reality laboratory based implement optical physics sebagai media pembelajaran fisika. Navigation Physics: Journal of Physics Education, 3(1), 32-38.

Rahmat, P. S. (2021). Psikologi pendidikan. Bumi Aksara.

Rizki, G. A. F., & Warso, A. W. W. D. (2014). Pengembangan media pembelajaran berbasis blog pada materi sistem saraf peserta didik kelas XI. Jurnal Penelitian Mahapeserta didik Pendidikan Biologi (JUPEMASI-PBIO), 1(1), 144-146.

Sugiyono. (2014). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan kombinasi (mixed methods). Bandung: Alfabeta.

Sukmadinata, N. S. (2014). Pengembangan Kurikulum Teori dan Praktik. cet ke-XVII. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Wulandari, Y., Ruhiat, Y., & Nulhakim, L. (2020). Pengembangan media video berbasis powtoon pada mata pelajaran IPA di Kelas V. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia (Indonesian Journal of Science Education), 8(2), 269-279.




DOI: https://doi.org/10.30998/sch.v2i2.6059

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Alda Fauzia Kurniasari, Maria Dewati, Dasmo Dasmo

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Publisher:
UNIVERSITAS INDRAPRASTA PGRI

Address: Department of Physics Education | (Kampus A) TB. Simatupang, Jl. Nangka Raya No.58 C, RT.5/RW.5, Tj. Bar., Kec. Jagakarsa, Kota Jakarta Selatan, Daerah Khusus Ibukota Jakarta 12530, Indonesia | (Kampus B) Jl. Raya Tengah No. 80, Kel. Gedong, Kec. Pasar Rebo, Jakarta Timur 13760, Indonesia
Phone: +62 (021) 7818718 – 78835283 | Close in sunday and public holidays in Indonesia
E-mail: kampus@unindra.ac.id

 

Creative Commons License
Schrodinger Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Fisika is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.