Pengembangan Media Pembelajaran E-Modul Fisika Dengan Menggunakan 3D Pageflip Pro Untuk Pokok Bahasan Termodinamika

Mia Aprilia, Reza Tri Gemilang, Rifka Nisa'ul Wahidah

Abstract


The research aims to develop e-modules on thermodynamic materials and know students' perceptions. This research is research and development that uses a research and development model. This research procedure adapts the ADDIE development model, which is a development model consisting of five stages consisting of analysis (analysis), design (design), development (development), implementation (implementation), and evaluating (evaluation). The subject of this research trial is a student of class XI IPA 1 sma N 19 kab. Tangerang. The instrument used is a validation questionnaire of media and materials. The data is analyzed descriptively. E-modules developed independently from module covers, concept maps, learning activities per sub-chapter with examples and practice questions and final formative tests. The validation results of media experts are 70%, material experts are 85%, and language experts are 75%, respectively with good categories.

Keywords


Learning media, e-modul, Thermodinamika, 3D Pageflip pro

Full Text:

PDF

References


Arsyad, A. (2011). Media pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Astuti, I. A. D., Dasmo, D., & Sumarni, R. A. (2018). Pengembangan media pembelajaran berbasis android dengan menggunakan aplikasi Appypie di SMK Bina Mandiri Depok. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 24(2), 695-701.

Diani, R., & Hartati, N. S. (2018). Flipbook berbasis literasi Islam: Pengembangan media pembelajaran fisika dengan 3D pageflip professional. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 4(2), 234-244.

Kurniawati, H., Desnita, D., & Siswoyo, S. (2016). Pengembangan media pembelajaran berbasis 3D PageFlip fisika untuk materi getaran dan gelombang bunyi. Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika, 2(1), 97-102.

Kurniawati, T. D., Akhdinirwanto, R. W., & Fatmaryanti, S. D. (2021). Pengembangan e-modul menggunakan aplikasi 3d pageflip professional untuk meningkatkan kemampuan literasi sains peserta didik. Jurnal Inovasi Pendidikan Sains (JIPS), 2(1), 32-41.

Latifah, N., Ashari, A., & Kurniawan, E. S. (2020). Pengembangan e-Modul Fisika untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik. Jurnal Inovasi Pendidikan Sains (JIPS), 1(1), 1-7.

Masril, M. (2012). Pengembangan Model Pembelajaran Fisika SMA Berbasis Graphic Organizers Melalui Belajar Kooperatif Tipe STAD. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 1(1).

Rohman, M., & Amri, S. (2013). Strategi dan desain pengembangan sistem pembelajaran. Jakarta: Prestasi Pustakaraya.

Rohman, M. G., & Susilo, P. H. (2019). Peran Guru Dalam Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Dan Komunikasi (TIK) Studi Kasus Di TK Muslimat NU Maslakul Huda. Reforma: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 8(1), 173-177

Sari, M., Murti, S. R., Habibi, M., Laswadi, L., & Rusliah, N. (2021). Pengembangan Bahan Ajar E-Book Interaktif Berbantuan 3D Pageflip Profesional Pada Materi Aritmetika Sosial. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 789-802.

Syahrowardi, S., & Permana, A. H. (2016). Desain handout multimedia menggunakan 3D pageflip professional untuk media pembelajaran pada sistem android. Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika, 2(1), 89-96.

Wahyuni, D., Sari, M., & Hurriyah, H. (2020). Efektifitas E-Modul Berbasis Problem Solving Terhadap Keterampilan Berfikir Kritis Perserta Didik. Natural Science: Jurnal Penelitian Bidang IPA dan Pendidikan IPA, 6(2), 180-189.




DOI: https://doi.org/10.30998/sch.v3i1.4364

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Rifka Nisa'ul Wahidah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Publisher:
UNIVERSITAS INDRAPRASTA PGRI

Address: Department of Physics Education | (Kampus A) TB. Simatupang, Jl. Nangka Raya No.58 C, RT.5/RW.5, Tj. Bar., Kec. Jagakarsa, Kota Jakarta Selatan, Daerah Khusus Ibukota Jakarta 12530, Indonesia | (Kampus B) Jl. Raya Tengah No. 80, Kel. Gedong, Kec. Pasar Rebo, Jakarta Timur 13760, Indonesia
Phone: +62 (021) 7818718 – 78835283 | Close in sunday and public holidays in Indonesia
E-mail: kampus@unindra.ac.id

 

Creative Commons License
Schrodinger Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Fisika is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.