Physics Virtual Experiment sebagai Solusi Praktikum Fisika pada Pembelajaran Daring Kelas XI Tingkat SMA pada Materi Elastisitas

Syafira Setya Putri, Supardi U.S

Abstract


Online learning due to the COVID-19 pandemic has hindered the implementation of physics practicums that are usually conducted face-to-face in the laboratory. This study aims to examine the effectiveness of Physics Virtual Experiment (PVE) based on the Crocodile Physics application as a solution for online physics practicums on the topic of elasticity for 11th-grade high school students. An experimental method with the ANCOVA approach was used in this study, involving two groups of students: the experimental group that used the Physics Virtual Experiment and the control group that followed conventional learning methods. The results of the study showed a significant improvement in the understanding of elasticity concepts in the experimental group. Thus, the Physics Virtual Experiment can be an effective solution for physics practicums during online learning.

Keywords


Virtual Practicum, Crocodile Physics, Online Learning, Elasticity.

Full Text:

PDF

References


Astuti, S. P., Alhidayatuddiniyah, T. W., & Handayani, S. (2019). Pemanfaatan media crocodile physics dalam pembelajaran untuk meningkatkan pemahaman konsep fisika. Navigation Physics: Journal of Physics Education, 1(1), 1-5.

Atsani, K. L. G. M. Z. (2020). Transformasi media pembelajaran pada masa Pandemi COVID-19. Al-Hikmah: Jurnal Studi Islam, 1(1), 82-93.

Edie, S. S., & Sukisno, M. 2014. Implementasi Model Pembelajaran Physics Edutainment Dengan Bantuan Media Crocodile Physics Pada Mata Pelajaran Fisika. UPEJ Unnes Physics Education Journal, 3(1).

Fatimah, L. U., & Alfath, K. (2019). Analisis Kesukaran Soal, Daya Pembeda dan Fungsi Distraktor. AL-MANAR: Jurnal Komunikasi dan Pendidikan Islam, 8(2), 37-64.

Gaffar, A. A., & Sugandi, M. K. (2020). Efektivitas Perangkat Pembelajaran Berbasis Praktikum Virtual untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Siswa SMA pada Materi Invertebrata. InSeminar Nasional Biologi, Saintek, dan Pembelajarannya I Tahun 2019 ISBN: 978-602-9250-40-4.

Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan. 2019. Hasil UN Pada Sekolah Menengah Atas (SMA) Tahun 2019. https://pusmenjar.kemdikbud.go.id/hasil-un/. Diakses tanggal 20 Februari 2021

Kusniyah & Hakim, L. (2019). EfektifitasPembelajaran Berbasis Daring: Sebuah Bukti pada Pembelajaran Bahasa Inggris. Jurnal Pemikirandan Penelitian Pendidikan, Vol. 17 No.1.

Martins, M. de L. (2015). How to Effectively Integrate Technology in the Foreign Language Classroom for Learning and Collaboration. Procedia -Social and Behavioral Sciences. Vol.174, Halm.77–84.

Maryanti, S. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Superkelas Pisces (Ikan) Berbantuan Praktikum Virtual Pada Mata Kuliah Zoologi Vertebrata. Unnes Science Education Journal, 5(3).

Matondang, Z. (2009). Validitas dan Reliabilitas Suatu Instrumen Penelitian. Jurnal Tabularasa, 6(1), 87-97.

Putri, S. S., Khotimah, S. N., Rayvan, M., Oktaviani, Y., & Astuti, I. A. D. (2021). Pelatihan Physics Virtual Experiment Sebagai Solusi Praktikum Fisika Pada Masa Pandemi. Jurnal PkM Pengabdian kepada Masyarakat, 4(4), 400-405.

Randi Aulia. (2021). Uji Tingkat Kesukaran Soal dan Daya Pembeda. https://www.globalstatistik.com/uji-tingkat-kesukaran-soal-dan-daya-pembeda/ di akses pada 26 April 2022 13.28




DOI: https://doi.org/10.30998/sch.v5i2.13216

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Syafira Setya Putri

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Publisher:
UNIVERSITAS INDRAPRASTA PGRI

Address: Department of Physics Education | (Kampus A) TB. Simatupang, Jl. Nangka Raya No.58 C, RT.5/RW.5, Tj. Bar., Kec. Jagakarsa, Kota Jakarta Selatan, Daerah Khusus Ibukota Jakarta 12530, Indonesia | (Kampus B) Jl. Raya Tengah No. 80, Kel. Gedong, Kec. Pasar Rebo, Jakarta Timur 13760, Indonesia
Phone: +62 (021) 7818718 – 78835283 | Close in sunday and public holidays in Indonesia
E-mail: kampus@unindra.ac.id

 

Creative Commons License
Schrodinger Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Fisika is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.