The Effect of Physical Environment on Student Learning Comfort at SMPN 4 Jember

Silfia Ainurrohmah, Trapsilo Prihandono, Yushardi Yushardi

Abstract


Good learning when a person yarg does learning is happy in the performance of learning. Fun and well-being in learning can come from student comfort, student comfort can come from extemporaneous environmental factors such as temperature, humidity, noise, lighting, infrastructure. Therefore the purpose of this study is to analyze the physical environment of the students' learning convenience in SMPN 4 Jember. A measured physical environment is temperature, humidity, noise, lighting, WiFi signals. The method used is descriptive. The result is students are uncomfortable, students are uncomfortable at temperature, noise, Wi-Fi signals and students feel quite comfortable on the humidity and lighting.

Full Text:

PDF

References


Afridon, A., N. Hikmi, dan E. Wahyudi. 2022. Hubungan Intensitas Kebisingan Dengan Keluhan Subjektif Pada Siswa Man 2 Kota Padang. Jurnal Kesehatan Lingkungan Ruwai Jurai. 16(3): 124-128.

Balirante, M., L. I. R. Lefrandt, dan M. Kumaat. 2020. Analisa Tingkat Kebisingan Lalu Lintas Di Jalan Raya Ditinjau Dari Tingkat Baku Mutu Kebisingan Yang Diizinkan. Jurnal Sipil Statik. 8(2): 249–256.

Casnan, Purnawan, I. Firmansyah, dan H. Triwahyuni. 2022. Evaluasi Proses Pembelajaran Dengan Pendekatan Systems Thinking. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan. 12(1): 31–38.

Indarwati, S., S. M. B. Respati, dan Darmanto. 2019. Kebutuhan Daya Pada Air Conditioner Saat Terjadi Perbedaan Suhu Dan Kelembaban. Jurnal Ilmiah Momentum. 15(1): 91–95.

Larasati, N. S., dan S. Setyowati. 2023. Identifikasi Kenyamanan Termal Ruang Kelas Pada Bangunan Sekolah Menengah Atas (Studi Kasus: SMA Muhammadiyah Kudus). Prossiding Seminar Ilmiah Arsitektur. Surakarta: Universitas Muhammadiyah Surakarta. 239–246.

Nur, M. D. M., dan Hartati. 2023. Analisis Intensitas Cahaya di Dalam Ruangan Belajar FTIK UIN Datokarama Palu dengan Menggunakan Aplikasi Luxmeter Berbasis Android. Prosiding Kajian Islam dan Integrasi Ilmu di Era Society 5.0. 2(1): 22–28.

Sahid, R., D. W. Astuti, dan Samsudin. 2023. Tinjauan Pencahayaan Alami Terhadap Ruang Kelas SMA Negeri 3 Boyolali. Seminar Ilmiah Arsitektur. Surakarta: Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Sudjana, N. 2011. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Wati, A. K., dan Muhsin. 2019. Pengaruh Minat Belajar, Motivasi Belajar, Lingkungan Keluarga, dan Lingkungan Sekolah Terhadap Kesulitan Belajar. Economic Education Analysis Journal. 8(2): 797–813.

Yadnyawati, I. A. G., N. N. Sri Winarti, D. Seniwati, I. G. Ayu Ngurah, dan N. M. Surawati. 2023. Peranan Keluarga Menciptakan Lingkungan Sehat Bagi Anak. Jurnal Widya Biologi. 13(2): 91–102.

Yuliandoko, H. 2018. Jaringan Komputer Wire dan Wireless Beserta Penerapannya. Yogyakarta: Deepublish.




DOI: https://doi.org/10.30998/sch.v5i1.10991

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 silfia ainurrohmah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Publisher:
UNIVERSITAS INDRAPRASTA PGRI

Address: Department of Physics Education | (Kampus A) TB. Simatupang, Jl. Nangka Raya No.58 C, RT.5/RW.5, Tj. Bar., Kec. Jagakarsa, Kota Jakarta Selatan, Daerah Khusus Ibukota Jakarta 12530, Indonesia | (Kampus B) Jl. Raya Tengah No. 80, Kel. Gedong, Kec. Pasar Rebo, Jakarta Timur 13760, Indonesia
Phone: +62 (021) 7818718 – 78835283 | Close in sunday and public holidays in Indonesia
E-mail: kampus@unindra.ac.id

 

Creative Commons License
Schrodinger Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Fisika is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.