Pengaruh Model Pembelajaran Numbered Head Together (NHT) terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas XI SMK ASY-SYIFA Depok Tahun Ajaran 2017/2018

Maria Onike Manalu, Indica Yona Okyranida, Dwi Aprillia Setia Asih

Abstract


This research was conducted at SMK ASY-SYIFA Depok with a population of 97 students, with the subject of grade XI RPL 1 research as many as 32 students. The research method uses experiments with non-equivalent control group design, using experiment class XI RPL 1 using NHT learning model and control class xi rpl 2 using conventional method is not randomly selected. Intrument used in this study is a pretest question of 30 points of multiple choice questions and posttest questions a number of 30 questions that were tested first feasibility before being used for research using validity, reliability, power differences, and difficulty of the question. This study used normal and homogeneous distributed prerequisite data. Data tested using comparative averages obtained significant results with better experiment class results from control classes with a score of 82 for the experiment class and 72 for the control class.

Keywords


Number Head Together (NHT), learning outcome, physics learning

Full Text:

PDF

References


Agustina, R., Setiadi, A., & Fitrian, A. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together (NHT) Terhadap Hasil Belajar IPA Ditinjau Dari Keterampilan Proses Sains. Schrodinger Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Fisika, 1(1), 9-20.

Astuti, I. A. D., Okyranida, I. Y., Bhakti, Y. B., & Dewati, M. (2020). Increasing the Students’ Practicum Skills via Flipped Classroom Model. In 1st International Conference on Folklore, Language, Education and Exhibition (ICOFLEX 2019) (pp. 364-369). Atlantis Press.

Febrianti, R. P., Okyranida, I. Y., & Saraswati, D. L. (2020). Pengembangan Modul Pembelajaran Ipa Terpadu Berbasis Kooperatif Tipe Number Head Together (Nht) Pada Materi Pesawat Sederhana Kelas VIII. Schrodinger Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Fisika, 1(2), 147-154.

Hakim, A., & Rambe, D. (2012). Perbedaan Hasil belajar Fisika dengan Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe NHT dan Model Konvensional Pada Materi Pokok Besaran dan Satuan. Jurnal Pendidikan Fisika, 1(2), 7-12.

Jarukhi, J., Dewati, M., & Astuti, I. A. D. (2020). Menerapkan Metode Inquiri Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Di SMP Negeri 185 Jakarta. Schrodinger Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Fisika, 1(1), 32-37.

Lubis, F. M. (2015). Efek model pembelajaran kooperatif tipe NHT (numbered heads together) menggunakan media simulasi phet dan aktivitas terhadap hasil belajar siswa (Doctoral dissertation, UNIMED).

Novelensia, E. T. P., Bektiarso, S., & Maryani, M. (2021). Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together (NHT) disertai Metode Eksperimen Dalam Pembelajaran Fisika di SMA. JURNAL PEMBELAJARAN FISIKA, 3(3), 242-247.

Nursyamsi, S. Y., Corebima, A. D., & Susilo, H. (2016). Pengaruh Strategi Pembelajaran Numbered Heads Together (NHT) terhadap Hasil Belajar Siswa SMA Negeri 1 Muara Badak. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(10), 1993-1998.

Rahmawati, D., Nugroho, S. E., & Putra, N. M. D. (2014). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe numbered head together berbasis eksperimen untuk meningkatkan keterampilan proses sains siswa SMP. UPEJ Unnes Physics Education Journal, 3(1).

Rofiqoh, F., Mahardika, I. K., & Yushardi, Y. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together (NHT) Disertai Media Monopoli Games Terintegrasi Pendekatan Problem Solving Pada Pembelajaran Fisika Di SMA. Jurnal Pembelajaran Fisika, 4(3), 198-203.

Subagiyadi, P., Bhakti, Y. B., & Mulyaningsih, N. N. (2020). Pengaruh Metode Pembelajaran Inquiry Pictorial Riddle Terhadap Hasil Belajar Fisika Pada Sekolah Menengah Atas Negeri 85 Jakarta. Navigation Physics: Journal of Physics Education, 2(1), 41-46.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Supardi, U. S. (2015). Arah pendidikan di Indonesia dalam tataran kebijakan dan implementasi. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 2(2).

Wati, W., & Fatimah, R. (2016). Effect Size Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together (NHT) terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Pembelajaran Fisika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 5(2), 213-222.




DOI: https://doi.org/10.30998/sch.v2i1.4044

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 maria onike manalu, indica yona okyranida, Dwi Aprillia Setia Asih

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Publisher:
UNIVERSITAS INDRAPRASTA PGRI

Address: Department of Physics Education | (Kampus A) TB. Simatupang, Jl. Nangka Raya No.58 C, RT.5/RW.5, Tj. Bar., Kec. Jagakarsa, Kota Jakarta Selatan, Daerah Khusus Ibukota Jakarta 12530, Indonesia | (Kampus B) Jl. Raya Tengah No. 80, Kel. Gedong, Kec. Pasar Rebo, Jakarta Timur 13760, Indonesia
Phone: +62 (021) 7818718 – 78835283 | Close in sunday and public holidays in Indonesia
E-mail: kampus@unindra.ac.id

 

Creative Commons License
Schrodinger Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Fisika is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.