PENGEMBANGAN LEMBAR KERJA SISWA BERBASIS INKUIRI TERBIMBING PADA POKOK BAHASAN GERAK PADA BENDA

Gracella Monique Tiara Ningsih, Maria Dewati, Mashudi Alamsyah

Abstract


This research is development research that aims to produce valid teaching materials in the form of Guided Inquiry-based Student Worksheets (LKS) in junior high schools. This study is a Research & Development (R&D) research proposed by Thiagarajan (4-D). It consists of 4 development stages, namely Define, Design, Develop, and Disseminate. In this study, the data collected were in the form of student worksheet feasibility data from the validator, namely 2 expert lecturers and a teacher. The results showed that the proportion of feasibility of guided inquiry-based worksheets from material expert validators was 66%, design expert validators were 85%. Based on the research, the development of inquiry-based LKS teaching materials suitable for use in science learning materials on Motion on Objects for class VIII.

Keywords


LKS; Inkuiri Terbimbing; Gerak

Full Text:

PDF

References


Arikunto, S. (2017). Pengembangan instrumen penelitian dan penilaian program. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Arsyad, Azhar. 2014. Media Pembelajaran. Jakarta. PT. Raja Grafindi Persada

Astuti, I. A. D., Putra, I. Y., & Bhakti, Y. B. (2018). Developing Practicum Module of Particle Dynamics Based on Scientific Methods to Improve Students' Science Process Skills. Scientiae Educatia: Jurnal Pendidikan Sains, 7(2), 183-196.

Bhakti, Y. B., & Napis, N. (2018). THE DEVELOPMENT OF GUIDED INQURY WORK SHEET FOR STUDENT WITH PHYSICS INTERACTIVESIMULATION. Jurnal Pendidikan Fisika, 7(2), 124-130.

Bhakti, Y. B., Astuti, I. A. D., Rasjid, H., & Nasution, S. (2018). Penyuluhan pengintegrasian nilai karakter dalam pembelajaran berbasis kurikulum 2013 di sekolah. J-ABDIPAMAS (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 2(2), 21-28.

Dewi, E. P., Suyatna, A., Abdurrahman, A., & Ertikanto, C. (2017). Efektivitas Modul dengan Model Inkuiri untuk Menumbuhkan Keterampilan Proses Sains Siswa pada Materi Kalor. Tadris: Jurnal Keguruan dan Ilmu Tarbiyah, 2(2), 105-110.

Fauziah, M., Sulaeman, Y., & Chandra, C. (2020). PENGEMBANGAN LKS TEMATIK BAHASA INDONESIA KELAS V MELALUI KEGIATAN LESSON STUDY DI SEKOLAH DASAR. Jurnal Cakrawala Pendas, 6(1).

Hamidah, N., Haryani, S., & Wardani, S. (2018). Efektivitas Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 12(2).

Hidayatulloh, H. (2018, July). Pembelajaran Model Inkuiri Terbimbing Melalui Lembar Kerja Siswa (LKS) Terhadap Kemampuan Hasil Belajar Matematika Siswa. In Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika (Vol. 1, No. 2, pp. 481-485).

JULISAFITRI, R. (2017). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN INKUIRI TERBIMBING TERHADAP HASIL BELAJAR BIOLOGI SISWA PADA MATERI JAMUR DI KELAS X MIASMA NEGERI 7 KOTA JAMBI. PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN INKUIRI TERBIMBING TERHADAP HASIL BELAJAR BIOLOGI SISWA PADA MATERI JAMUR DI KELAS X MIASMA NEGERI 7 KOTA JAMBI.

Kholifah, S. N., Suyanto, S., & Ciptono, C. (2017). Penyusunan LKS guided inquiry untuk meningkatkan keterampilan proses sains dan pengetahuan siswa materi animalia. Pend. Biologi-S1, 6(4), 212-224.

Selviana, D. (2016). Pengembangan LKS Berbasis Inkuiri Terbimbing pada Materi Struktur dan Fungsi Jaringan Tumbuhan di SMP (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Semarang).

Setiowati, H., Saputro, A. N. C., Setyowati, E., & Agustina, W. (2015). Penerapan model pembelajaran inkuiri terbimbing (guided inquiry) dilengkapi LKS untuk meningkatkan aktivitas dan prestasi belajar siswa pada materi pokok kelarutan dan hasil kali kelarutan kelas XI MIA SMA Negeri 1 Banyudono tahun pelajaran 2014/2015. Jurnal Pendidikan Kimia Universitas Sebelas Maret, 4(4), 54-60.

Subagiyadi, P., Bhakti, Y. B., & Mulyaningsih, N. N. (2020). Pengaruh Metode Pembelajaran Inquiry Pictorial Riddle Terhadap Hasil Belajar Fisika Pada Sekolah Menengah Atas Negeri 85 Jakarta. Navigation Physics: Journal of Physics Education, 2(1), 41-46.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Thiagarajan, Sivasailam, dkk. (1974). Instructional Development for Training Teachers of Exceptional Children. Washinton DC: National Center for Improvement Educational System.

Trianto. (2011). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif: Konsep, Landasan, dan Implementasinya pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Wardhana, S. P., Riyanto, Y., & Siswono, T. Y. E. (2020). PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN PENGAJUAN MASALAH BERBASIS KEUNGGULAN LOKAL UNTUK MENINGKATKAN KREATIVITAS DAN HASIL BELAJAR PADA MATERI BANGUN DATAR KELAS V SDN PALANG. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian, 6(1), 37-46




DOI: https://doi.org/10.30998/sch.v1i2.3136

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Gracella Monique Tiara Ningsih, Maria Dewati, Mashudi Alamsyah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Publisher:
UNIVERSITAS INDRAPRASTA PGRI

Address: Department of Physics Education | (Kampus A) TB. Simatupang, Jl. Nangka Raya No.58 C, RT.5/RW.5, Tj. Bar., Kec. Jagakarsa, Kota Jakarta Selatan, Daerah Khusus Ibukota Jakarta 12530, Indonesia | (Kampus B) Jl. Raya Tengah No. 80, Kel. Gedong, Kec. Pasar Rebo, Jakarta Timur 13760, Indonesia
Phone: +62 (021) 7818718 – 78835283 | Close in sunday and public holidays in Indonesia
E-mail: kampus@unindra.ac.id

 

Creative Commons License
Schrodinger Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Fisika is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.