Kajian Konsep Fisika Berbasis Kearifan Lokal Dalam Tari Bonet Suku Dawan

Fetronela Rambu Bobu, Dian Grace Ludji, Pujianti Bejahida Donuata

Abstract


The research conducted involves a study of the physics concepts that can be found in the movements of the Bonet dance. The focus of this research is to position the Bonet dance in different contexts according to the philosophy of the dance, relating it to the physics concepts within the dance movements. This study is qualitative in nature, using descriptive qualitative methods. The data sources consist of literature review and documentation. The results of the research show that physics concepts have been identified in the basic movements of the Bonet dance. Some of the physics concepts found in the movements of the Bonet dance include frictional force, equilibrium, momentum, inertia, and torque. This demonstrates that culture can be used to explain or illustrate physics concepts. Thus, the Bonet dance of the Dawan tribe can be used as a learning resource for students in physics classes.


Keywords


physics, tari bonet, kebudayaan

Full Text:

PDF

References


Afifa, J. I., Siregar, M., Agustin, R., Lubis, N. A., & Nurmasyitah. (2023). Kajian Konsep Fisika Berbasis Etnofisika Pada Alat Tradisional Sumatera Utara Panggilingan. GRAVITASI: Jurnal Pendidikan Fisika Dan Sains, 6(01), 2026. https://doi.org/10.33059/gravitasi.jpfs.v6i01.7955

Anisa, A. (2017). Meningkatkan keterampilan berpikir kritis peserta didik melalui pembelajaran IPA berbasis potensi lokal Jepara. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 3(1), 1. https://doi.org/10.21831/jipi.v3i1.8607

Asbanu, D. E. S. I. (2023). Etnofisika: Analisis Konsep Fisika Pada Gerak Tarian Okomama Suku Amanuban. ORBITA: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Fisika, 9(1), 162. https://doi.org/10.31764/orbita.v9i1.13835

Astawa. 2015. Pengembangan Kurikulum Geografi Berbasis Kearifan Lokal Untuk Sekolah Menengah Pertama (SMP) Pada Kawasan Upland Bali dan Implikasinya Terhadap Sikap Kosmosentris Siswa. Disertasi tidak diterbitkan. Malang: PPs-Universitas Negeri Malang.

Chanafi, B., & Mursal. (2016). Pembelajaran Fisika Dengan Memanfaatkan Media Teknologi Informasi dan Komunikasi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa pada materi Biooptik. 112.

Hendri, S., & Setiawan, W. (2016). the Development of Earth Quake Teaching Material for Junior High School By Four Step Teaching Materials Development Method. 12(1), 6576. https://doi.org/10.15294/jpfi

Isnaniah, N., & Masniah, M. (2023). Pembelajaran Fisika Berbasis Etmo-STEM melalui Permainan Tradisional Kalimantan Selatan. Al Kawnu : Science and Local Wisdom Journal, 2(1), 116121. https://doi.org/10.18592/ak.v2i1.7418

Kartika, E., & Zul Hidayatullah. (2020). Pandangan Guru Fisika Terhadap Penerapan Budaya Jawa Dalam Pembelajaran Fisika. 12(1), 7280.

Mulyasa. E. 2015. Pengembangan dan Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Nope, H. A., & Selan, M. (2021). Pemberdayaan Tarian Adat Bonet pada Masyarakat Atoni Pah Meto 2021. Hermeneutika: Jurnal Hermeneutika, 7(2), 4959. https://jurnal.untirta.ac.id/index.php/Hermeneutika/article/view/12983%0Ahttps://jurnal.untirta.ac.id/index.php/Hermeneutika/article/download/12983/8419

Pratiwi, D. (2020). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. Jurnal Ilmu Pendidikan, 3241.

Putra, A. M. S., Handayani, R. D., & Prihandono, T. (2024). Ekplorasi Konsep Dinamika Rotasi pada Tari Banjarkemuning Asal Sidoarjo sebagai Sumber Pembelajaran Fisika Berbasis Etnofisika. U-Teach: Journal Education of Young Physics Teacher, 5(1), 4351. https://doi.org/10.30599/uteach.v5i1.830

Putri, A. T., Sari Noe, C. R. K., & M, R. A. (2022). Kajian Etnofisika Pada Tari Lilin Sebagai Media Pembelajaran Fisika. PASCAL (Journal of Physics and Science Learning), 6(1), 2832. https://doi.org/10.30743/pascal.v6i1.5667

Rohma, S. A., Lorensia, S. L., Friselya, E. Y., Putri, E. E., Prastowo, S. H. B., & Dewi, N. M. (2023). Analisis Konsep Gaya Gesek Pada Gerak Jalan Tradisional Di Banyuwangi. EDUPROXIMA : Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA, 5(2), 279283. https://doi.org/10.29100/.v5i2.4225

Sadiyah, H., Mustafaroh, V. A., Rizaldi, D. F., Ashfy, A. C., & Suliyanah. (2024). Identifikasi Konsep Fisika pada Kearifan Lokal Pembuatan Tuak dan Budaya Nitik Tuak di Kabupaten Tuban. Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Pembelajaran, 02(02), 9098.

Utami, I. dri S., Septiyanto, R. F., Wibowo, F. C., & Suryana, A. (2016). Pengembangan Stem-A (Science, Technology, Engineering, Mathematic And Animation) Berbasis Kearifan Lokal Dalam Pembelajaran Fisika. 05(October), 153159. https://doi.org/10.24042/jipf




DOI: https://doi.org/10.30998/sch.v6i1.13981

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Fetronela Rambu Bobu

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Publisher:
UNIVERSITAS INDRAPRASTA PGRI

Address: Department of Physics Education | (Kampus A) TB. Simatupang, Jl. Nangka Raya No.58 C, RT.5/RW.5, Tj. Bar., Kec. Jagakarsa, Kota Jakarta Selatan, Daerah Khusus Ibukota Jakarta 12530, Indonesia | (Kampus B) Jl. Raya Tengah No. 80, Kel. Gedong, Kec. Pasar Rebo, Jakarta Timur 13760, Indonesia
Phone: +62 (021) 7818718 – 78835283 | Close in sunday and public holidays in Indonesia
E-mail: kampus@unindra.ac.id

 

Creative Commons License
Schrodinger Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Fisika is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.