Pengembangan FLIPBOOK Berbasis Discovery Learning Berbantu Canva Pada Materi Usaha Dan Energi
Abstract
Information technology is developing rapidly in various aspects, including in the field of education, by utilizing smartphones, laptops, computers so that the learning process runs well. The results of the interview with the class From the results of the questionnaire for class Teachers and students hope for innovation in physics learning media in order to achieve the expected goals. This research aims to determine the feasibility of developing FLIPBOOK based on Discovery Learning assisted by Canva on business and energy material, as well as knowing students' responses to the media developed. This research uses the R&D (Research and Development) method with the development of the ADDIE model to the implementation stage. The results of this research obtained an average validation score of 86.50% by media experts 82%, material experts 85%, language experts 81% and education practitioners 98% with the category "very suitable" for use as learning media. Apart from that, it was implemented on 28 students and obtained an average student response score of 92% in the very good category.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ari, R. I. (2021). Aplikasi Teknologi Pembelajaran Fisika Dalam Bentuk Pengembangan Flipbook Berbasis Android Materi Suhu Dan Kalor. (Skripsi). Sekolah sarjana. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.
Arsyad, A. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Bal?m, A. G. (2009). The Effects of Discovery Learning on Students Success and Inquiry Learning Skills. Egitim Arastirmalari-Eurasian Journal of Educational Research, 35, 1-20.
Dasmo, D., Astuti, I.A. D., dan NuruLLAELI, N. (2017). Pengembangan Pocket Mobile Leraning Berbasis Android. Jurnal Riset dan Kajian Pendidikan Fisika, 4(2), 22-28.
Kun, P. Z. (2013). Pembelajaran sains berbasis kearifan lokal. In Prosiding: seminar nasional fisika dan pendidikan fisika, 4(1).
Lijana, L., Panjaitan, R. G. P., & Wahyuni, E. S. (2020). Respon siswa terhadap media pembelajaran komik pada materi ekologi di kelas X SMA. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 7(3).
Linda. (2018). Pengembangan e-modul pembelajaran berbasis pendekatan saintifik untuk meningkatkan pemahaman konsep peserta didik pada materi usaha dan energi di kelas X SMA/MA. (Skripsi). Thesis (Diploma), UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Moreno, L. (2018). Penerapan Model Discovery Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Kelas Vii SMPN 25 Pekanbaru. Jurnal, 2 (6), 1401-1428.
Mulyaningsih, N. N., & Saraswati, D. L. (2017). Penerapan Media Pembelajaran Digital Book Dengan Kvisoft Flipbook Maker. Jurnal Pendidikan Fisika, 5(1), 25-32.
Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan, 3(1), 171-210.
Rahmawati, D., Wahyuni, S., & Yushardi, Y. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Flipbook pada Materi Gerak Benda di SMP. Jurnal Pembelajaran Fisika, 6(4), 326-332.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian dan Pengembangan. Bandung: Alfabeta.
Susanti, S. D., Taqwa, M. R. A., & Sulur, S. (2020). Pengembangan E-module Berbasis Discovery Learning Berbantuan PhET Pada Materi Teori Kinetik Gas Untuk Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 6(2), 287-296.
Wahyu Pratiwi, S. R. I. (2019). Pengembangan E-Modul Berbasis Masalah Menggunakan Aplikasi 3d Pageflip Professional Materi Larutan Elektrolit Dan Nonelektrolit Untuk SMA. Jurnal Pengembangan E-Modul Berbasis Masalah Menggunakan Aplikasi 3d Pageflip Professional Materi Larutan Elektrolit Dan Nonelektrolit Untuk SMA. 1-9.
Wiyoko, T., Sarwanto, S., & Rahardjo, D. T. Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Modul Elektronik Animasi Interaktif Untuk Kelas XI SMA Ditinjau Dari Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika,
DOI: https://doi.org/10.30998/sch.v6i1.13394
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 nurhikmah fitriani

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Publisher:
UNIVERSITAS INDRAPRASTA PGRI
Address: Department of Physics Education | (Kampus A) TB. Simatupang, Jl. Nangka Raya No.58 C, RT.5/RW.5, Tj. Bar., Kec. Jagakarsa, Kota Jakarta Selatan, Daerah Khusus Ibukota Jakarta 12530, Indonesia | (Kampus B) Jl. Raya Tengah No. 80, Kel. Gedong, Kec. Pasar Rebo, Jakarta Timur 13760, Indonesia
Phone: +62 (021) 7818718 – 78835283 | Close in sunday and public holidays in Indonesia
E-mail: kampus@unindra.ac.id

Schrodinger Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Fisika is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.




