Pengembangan E- modul Flip PDF Materi Persamaan Nilai dan Vektor Eigen, serta Nilai Harap

Hairul Nada, Sri Purwaningsih, Febri Berthalita Pujaningsih

Abstract


Abstract

The Flip PDF Professional-assisted e-module is a digital electronic module developed with the help of the Flip PDF application. This e-module can assist students in need of effective learning media. This research aims to develop an e-module according to the ADDIE model, test the feasibility of the e-module in terms of media and content, and evaluate students' assessments of the e-module. The research was conducted at a university in September for the 2024/2025 academic year. Data were obtained through content and media validation questionnaires and student response questionnaires. This research used a Research and Development (R&D) method, with the development model following ADDIE (Analyze, Design, Develop, Implement, and Evaluate). The sampling method used was Random Sampling, involving 62 Physics Education students from Jambi University. The results from content and media experts showed that the Quantum Physics e-module developed with the help of Flip PDF Professional is feasible for testing. The student response questionnaire showed good statistics. The content feasibility aspect received a score of 78.81%, language aspect 79.35%, usability aspect 78.96%, and graphical aspect 79.48%. Therefore, it can be concluded that the Quantum Physics e-module product falls within the "good" category across various aspects.

 

 

Abstrak

E-modul berbantu Flip PDF Professiobal adalah modul elektronik yang dikembangkan dalam bentuk digital dengan bantuan aplikasi Flip PDF. E-modul ini dapat membantu siswa yang membutuhkan media pembelajaran yang efektif. Penelitian ini bertujuan mengembangkan e-modul sesuai model ADDIE, menguji kelayakan e-modul dari segi media dan materi, serta bagaimana penilaian mahasiswa terhadap e-modul. Penelitian ini dilakukan di Universitas pada bulan September tahun ajaran 2024/2025. Data diperoleh melalui angket validasi materi dan media serta angket respon mahasiswa. Penelitian ini dilakukan menggunakan metode penelitian dan pengembangan atau Research and Development. Model pengembangan yang digunakan adalah ADDIE (Analyze, Design, Develop, Implement, and Evaluate). Metode pengambilan sampel adalah Random Sampling dengan 62 mahasiswa Pendidikan Fisika Universitas Jambi. Berdasarkan hasil ahli materi dan ahli media menunjukkan bahwa  E-modul Fisika Kuantum yang dikembangkan dengan bantuan Flip PDF Professional layak untuk diuji coba. Hasil angket respon mahasiswa menunjukkan statistika yang baik. Aspek kelayakan isi memiliki persentase 78.81%, aspek kebahasaan 79.35%, aspek kemanfaatan 78.96%, dan aspek kegrafikan 79.48%. Sehingga dapat disimpulkan bahwa produk e-modul Fisika Kuantum berada dalam kategori baik dari beberapa aspek.


Keywords


E-Module, Flip PDF, Eigen Value, Ecpectinng Value

Full Text:

PDF

References


Aisyah, S., Noviyanti, E., & Triyanto. (2020). Bahan Ajar Sebagai Bagian Dalam Kajian Problematika Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Salaka, 2, 62–65.

Arsanti, M. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Penulisan Kreatif Bermuatan Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Religius Bagi Mahasiswa Prodi PBSI, FKIP, Unissula. Jurnal Kredo, 1.

Haryono, H., & E., M. (2024). Lokakarya Perencanaan Pembelajaran 1: Program Sekolah Penggerak Angkatan 3 Kabupaten Lamongan. Jurnal Pengabdian Masyarakat Bangsa, 2(2), 431–438.

Ikhwan, A., Farid, M., Rohmad, A., & Syam, A. R. (2020).

Revitalization of Islamic Education Teachers in the Development of Student Personality. Atlantis Press: Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 436, 162–165.

Khoiriyah, S., Istiani, A., Cahyadi, R., & Kayyis, R. (2022). Pengembangan Modul Digital Matematika dengan Menggunakan Flip PDF Corporate Edition. Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 109–120.

Mardhiyah, R. H., Aldriani, S. N. F., Chitta, F., & Zulfikar, M. R. (2021). Pentingnya Keterampilan Belajar Di Abad 21 Sebagai Tuntutan Dalam Pengembangan Sumber Daya Manusia. Jurnal Pendidikan, 12(1), 29–40.

McKagan, S. B., Perkins, K. K., & Wieman, C. E. (2010). Design and Validation of The Quantum Mechanics Conceptual Survey. Journal Physics Education Research, 6(2). https://doi.org/10.1103/PhysRevSTPER.6.020121

Özcan, Ö. (2016). Investigating Students’ Conceptual Difficulties On Commutation Relations And Expectation Value Problems In Quantum Mechanics. SHS Web Of Confrences, 26. https://doi.org/10.1051/201

Pertiwi, G. R., & Risnita. (2023). Jenis-jenis Penelitian Ilmiah Kependidikan. Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Humaniora, 1.

Pramesti, S. L. D. (2017). Analisis Materi Dan Penyajian Buku Teks Matematika Sebagai Sumber Belajar Matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 5(1), 25–32.

Pratiwi, S. N., Cari, C., & Aminah, N. S. (2019). Pembelajaran IPA Abad 21 Dengan Literasi Sains Siswa. Jurnal Materi Dan Pembelajaran Fisika, 9(1), 34–42.

Putri Novelia, F., & Fahdiran, R. (2020). Pengembangan E-Modul Fisika dengan Pendekatan Science, Technology, Engineering, Mathematic (STEM) Berbasis Project Based Learning (PJBL) pada Materi Medan Magnet. Prosiding Seminar Nasional Fisika 2022, 10. https://doi.org/10.21009/03.SNF2022

Rahmawati, Y., Febriyana, M. M., Bhakti, Y. B., Astuti, I. A. D., & Suendarti, M. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Berbasis Game Edukasi : Analisis Bibliometrik Menggunakan Software. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 13(2), 257–266.

Solihudin, T. J. (2018). Pengembangan E-Modul Berbasis Web Untuk Meningkatkan Pencapaian Kompetensi Pengetahuan Fisika Pada Materi Listrik Statis Dan Dinamis SMA. Jurnal Wahana Pendidikan Fisika, 3(2), 51–61.

Syaifullah, M., & Izzah, N. (2019). Kajian Teoritis Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Arab. Jurnal Bahasa Arab, 3(1).

Widianto, E. (2021). Pemanfaatan media pembelajaran berbasis teknologi informasi. Journal of Education and Teaching, 2(2), 213–224.

Wulandari, S., Octaria, D., & Mulbasari, A. S. (2021). Pengembangan E-Modul Berbantuan Aplikasi Flip Pdf Builder Berbasis Contextual Teaching and Learning. Jurnal Nasional Pendidikan Matematika, 5(2), 389–402.




DOI: https://doi.org/10.30998/sch.v5i2.13304

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Hairul Nada

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Publisher:
UNIVERSITAS INDRAPRASTA PGRI

Address: Department of Physics Education | (Kampus A) TB. Simatupang, Jl. Nangka Raya No.58 C, RT.5/RW.5, Tj. Bar., Kec. Jagakarsa, Kota Jakarta Selatan, Daerah Khusus Ibukota Jakarta 12530, Indonesia | (Kampus B) Jl. Raya Tengah No. 80, Kel. Gedong, Kec. Pasar Rebo, Jakarta Timur 13760, Indonesia
Phone: +62 (021) 7818718 – 78835283 | Close in sunday and public holidays in Indonesia
E-mail: kampus@unindra.ac.id

 

Creative Commons License
Schrodinger Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Fisika is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.