Efektivitas layanan informasi terhadap pemahaman masa pubertas siswa

Cusiyah Cusiyah, Sri Utami, Lusiana Wulansari

Abstract


this study aims to determine whether information services are effective in increasing students' understanding of puberty. This study uses a quantitative approach with a pre-experimental one group pretest-posttest method. The population in this study were 84 students of class VII. The sample was drawn purposively with a size of 12 students. Data were collected using a questionnaire on understanding of puberty, which amounted to 33 items. The data were analyzed descriptively to determine the norm of categorization of variables. The hypothesis was tested using t test. The results of the study revealed that information services were effective in increasing students' understanding of puberty.


Keywords


information service; puberty

Full Text:

PDF

References


Afiah, N., Nisa, A., & Wulansari, L. (2021). Layanan informasi dalam meningkatkan pemahaman cyberbullying di media sosial. Orien: Cakrawala Ilmiah Mahasiswa, 1(1), 67–72. https://doi.org/10.30998/ocim.v1i1.4574

Ashari, H. F., Utami, S., & Widodo, W. (2021). Kontribusi layanan informasi dalam mencegah perilaku bullying pada siswa. Orien: Cakrawala Ilmiah Mahasiswa, 1(1), 87–94. https://doi.org/10.30998/ocim.v1i1.4577

Asniati, Triyani dan Hermi. (2018). Program Bimbingan Konseling Dan Implikasinya Terhadap Resiliensi Lansia Di Panti Jompo BPPLU Propinsi Bengkulu. Cetakan Pertama. Bengkulu: Samudra Biru.

Azam Ulul. (2016). Bimbingan Dan Konseling Perkembangan Di Sekolah. Yogyakarta: CV. Budi Utama.

Budiarti Melik. (2017). Bimbingan Konseling Di Sekolah Dasar. Cetakan Pertama. Magetan: CV. AE Media Grafika.

Elizabert. (2002) Psikologi Perkembangan Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan. Edisi Kelima. Jakarta: Erlangga.

Erikson. (2010). Childhood and society. Yogyakarta: Pustaka pelajar.

Lesmana Gusman. (2020). Kapita Selekta Pelayanan Konseling. Medan: Umsupress.

Luthfiansyah, R. R., Miskanik, M., & Hamam, H. (2021). Layanan informasi untuk meningkatkan pemahaman penyalahgunaan narkoba pada siswa. Orien: Cakrawala Ilmiah Mahasiswa, 1(2), 135–142. https://doi.org/10.30998/ocim.v1i2.4886

Marisa Cindy dan Sri Utami. (2021). Information service with cooperative methods to improve student’s self autonomy. Jakarta: Journal of Academia Perspectives.

Muklathi, S. N., Fitriyanti, E., & Prasetyaningtyas, W. E. (2022). Layanan informasi perilaku seksual dan pengetahuan serta sikap remaja dalam pencegahan perilaku seksual pranikah. Orien: Cakrawala Ilmiah Mahasiswa, 1(3), 219–228. https://doi.org/10.30998/ocim.v1i3.5935

Prayitno. (2012). Jenis Layanan dan Kegiatan Pendukung Konseling. Padang: UNP

Prayitno dan Erman Amti. (2013). Dasar-Dasar Bimbingan dan Konseling. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Putri, R. A., Fitriyanti, E., & Burhanudin, B. (2021). Layanan informasi berbasis self-compassion untuk mereduksi body dissatisfaction pada siswa perempuan. Orien: Cakrawala Ilmiah Mahasiswa, 1(1), 59–66. https://doi.org/10.30998/ocim.v1i1.4573

Risnawati, R., & Salahuddin, S. (2022). Layanan informasi untuk meningkatkan penyesuaian diri siswa. Orien: Cakrawala Ilmiah Mahasiswa, 2(1), 39–44. https://doi.org/10.30998/ocim.v2i1.6777

Salinan Undang – Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta.

Shoffa dan Sukatin. (2021). Psikologi Perkembangan. Yogyakarta: CV. Budi Utama.

Sutirna. (2021). Bimbingan Dan Konseling Bagi Guru & Calon Guru Mata Pelajaran. Yogyakarta: CV Budi Utama.

Tohirin. (2009). Bimbingan Dan Konseling Di Sekolah Dan Madrasah. Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada.

Wardah Ani. (2018). Pemahaman Diri Siswa SMP Tentang Masa Pubertas (Baligh) sebagai fondasi Layanan Bimbingan Dan Konseling. e-ISSN 2477-6300. UPT Publikasi dan Pengelolaan Jurnal. 14 (1), 89.

Zaenal Abidin dan Arief Buduyono (2010). Dasar-dasar Bimbingan dan Konseling. Yogyakarta: Grafindo Litera Media.




DOI: https://doi.org/10.30998/ocim.v2i2.7657

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Orien: Cakrawala Ilmiah Mahasiswa

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________

Orien: Cakrawala Ilmiah Mahasiswa

Published by Program Studi Bimbingan dan Konseling Universitas Indraprasta PGRI in collaboration with Pusat Kajian Penelitian dan Pengembangan Universitas Indraprasta PGRI.

Address: Kampus B Universitas Indraprasta PGRI

Jalan Raya Tengah No. 80 Gedong, Pasar Rebo, Jakarta Timur, DKI Jakarta 13780, Indonesia

e-mail: orienjurnal.unindra@gmail.com

__________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Orien: Cakrawala Ilmiah Mahasiswa indexed by:

            

            

      

 

View Orien Stats