Profil kecanduan smartphone pada siswa

Adelia Rosita, Sri Utami, Rezky Permata Sari

Abstract


one of the real impacts of technological developments is the inability of individuals to be separated from their devices. This form of disability is reflected in the behavior of smartphone addiction. This study aims to determine the profile of smartphone addiction in students. The population in this study were students of class X and XI of SMKS Muhammadiyah 11 Jakarta with a total of 160 students. The sample was drawn randomly with the sample size estimated using the Slovin formula at a degree of error of 10% with a total of 62 students. Data were collected through a smartphone addiction scale. The data were analyzed descriptively with the percentage formula. The results showed that smartphone addiction in students was in the moderate category. Further efforts from Guidance and Counseling teachers are needed to reduce the level of addiction.

Keywords


smartphone addiction

Full Text:

PDF

References


Abdi, S., & Karneli, Y. (2020). Kecanduan game online: penanganannya dalam konseling individual. Guidance, 17(02), 9–20.

Aulyah, I., & Isrofin, B. (2020). Hubungan harga diri dan fear of missing out dengan smartphone addiction mahasiswa Universitas Negeri Semarang. Indonesian Journal of Counseling and Development, 2(2), 132–142.

Azwar, S. (2012). Penyusunan Skala Psikologis. Pustaka Pelajar.

Bakri, R. P. (2021). Pengaruh stres akademik dan kecanduan smartphone terhadap prokrastinasi akademik. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 9(3), 578–593.

Diniati, A., Jarkawi, & Farial. (2017). Layanan bimbingan kelompok dalam mengurangi kecanduan anak yang menggunakan gadget di SMK Negeri 1 Parinign. Jurnal Mahasiswa BK An-Nur: Berbeda, Bermakna, Mulia, 3(3), 1–4.

Ervidianti, & Winarti, Y. (2021). Literature review: hubungan antara kecanduan smartphone dengan kuliatas tidur pada remaja. Borneo Student Research, 3(1), 730–738.

Firdaus, W., & Marsudi, M. S. (2021). Konseling remaja yang kecanduan gadget melalui terapi kognitif behavior. Studia: Jurnal Hasil Penelitian Mahasiswa, 6(1), 15–24.

Gustilawati, B., Utami, D., Supriyati, & Farich, A. (2020). Tingkat kecanduan smartphone dan self-efficacy dengan prestasi belajar mahasiswa fakultas kedokteran Universitas Malahayati. Jurnal Ilmiah Kesehatan Sandi Husada, 9(1), 109–115.

Hamrat, N., Hidayat, D. R., & Sumantri, M. S. (2019). Dampak stres akademik dan cyberloafing terhadap kecanduan smartphone. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 5(1), 13–19.

Hasanah, U., Hijrianti, U. R., & Iswinarti, I. (2020). Pengaruh smartphone addiction terhadap perilaku agresif pada remaja. Proyeksi: Jurnal Psikologi, 15(2), 182–191.

Hs, A. H., & Hidayat, B. (2021). Solusi gangguan smartphone berdasarkan pendekatan psikologi islam. Al-Hikmah: Jurnal Agama Dan Ilmu Pengetahuan, 18(1), 65–78.

Ibrahim, M. ., Suryani, I., & Tanjung, I. . (2019). Peran guru bimbingan konseling dalam meningkatkan motivasi belajar siswa yang kecanduan smartphone melalui layanan bimbingan kelompok. Al-Irsyad: Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 9(1), 12–20.

Lestari, R., & Sulian, I. (2020). Faktor-faktor penyebab siswa kecanduan handphone studi deskriptif pada siswa di SMP Negeri 13 Kota Bengkulu. Consilia : Jurnal Ilmiah Bimbingan Dan Konseling, 3(1), 23–37.

Mulyana, S., & Afriani, A. (2017). Hubungan antara self-esteem dengan smartphone addiction pada remaja SMA di Kota Banda Aceh. Journal Psikogenesis, 5(2), 102–114.

Mulyati, T., & NRH, F. (2018). Kecanduan smartphone ditinjau dari kontrol diri dan jenis kelamin pada siswa SMA Mardisiswa Semarang. Jurnal Empati, 7(4), 152–161.

Putra, A. Y., Ifdil, I., & Afdal, A. (2019). Deskripsi tingkat kecanduan smartphone berdasarkan minat sosial. JAIPTEKIN: Jurnal Aplikasi IPTEK Indonesia, 3(2), 66–72.

Supartini, Y., Martiana, P. D., & Sulastri, T. (2021). Dampak kecanduan smartphone terhadap kualitas tidur siswa SMP. JKEP, 6(1), 69–85.

Waty, L. P., & Fourianalistyawati, E. (2018). Dinamika kecanduan telepon pintar (smatrphone) pada remaja dan trait mindfulness sebagai alternatif solusi. Seurune, Jurnal Psikologi Unsyiah, 1(2), 84–101.

Yusuf, A. M. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Penelitian Gabungan. Kencana Prenadamedia Group.




DOI: https://doi.org/10.30998/ocim.v2i1.6774

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Orien: Cakrawala Ilmiah Mahasiswa

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________

Orien: Cakrawala Ilmiah Mahasiswa

Published by Program Studi Bimbingan dan Konseling Universitas Indraprasta PGRI in collaboration with Pusat Kajian Penelitian dan Pengembangan Universitas Indraprasta PGRI.

Address: Kampus B Universitas Indraprasta PGRI

Jalan Raya Tengah No. 80 Gedong, Pasar Rebo, Jakarta Timur, DKI Jakarta 13780, Indonesia

e-mail: orienjurnal.unindra@gmail.com

__________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Orien: Cakrawala Ilmiah Mahasiswa indexed by:

            

            

      

 

View Orien Stats