Analisis Nilai Sudut Deviasi pada Prisma menggunakan Software Crocodile Physics 605

Rahel Rehuella Marpaung, Nabeela Rahma Noor Aziz, Popi Purwanti

Abstract


Understanding a physics concept requires supporting activities such as practicum. The existence of the Covid-19 Pandemic has caused practicum not to be carried out directly in the laboratory so it is done through virtual laboratory media, one of which is the Crocodile Physics software. However, the use of Crocodile Physics software for prism practicum has not been widely used. Therefore, in this study using Crocodile Physics 605 software which aims to determine the angle of deviation in different prisms and to see the relationship between the angle of incidence and the angle of deviation of the prism. Based on the data analysis that has been carried out, it is found that the benzane medium produces the largest prism deviation angle compared to other mediums, which is 62o. The greater the value of the angle of incidence in the first plane of the prism , the greater the value of the angle of deviation . Vice versa, the smaller the value of the angle of incidence in the first plane of the prism, the smaller the value of the angle of deviation.

Keywords


Virtual Laboratory, Crocodile Physics, Practicum

Full Text:

PDF

References


Arifin, Z. (2020). Metodologi penelitian pendidikan. Jurnal Al-Hikmah, 1(1), 1-5.

Arlen, S. R., Astuti, I. A. D., Fatahillah, F., & Purwanti, P. (2020). Pengaruh Media Pembelajaran Fisika Menggunakan Aplikasi Appypie Terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa di SMK. Schrodinger Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Fisika, 1(1), 44-49.

Astuti, S. W.,Alhidayatuddiniyah, T.W., Handayani, S. (2019). Pemanfaatan Media Crocodile Physics Dalam Pembelajaran Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Fisika. Navigation Physics Journal of Physics Education. 1(1), 1–5.

Bhakti, Y. B., Astuti, I. A. D., & Dasmo, D. (2019). Peningkatan Kompetensi Guru melalui Pelatihan PhET Simulation bagi Guru MGMP Fisika Kabupaten Serang. J-ABDIPAMAS (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 3(2), 55-62.

Dasmo, D., Bhakti, Y. B., & Napis, N. (2019). Pemanfaatan media pembelajaran Phet simulation dalam eksperimen fisika. Navigation Physics: Journal of Physics Education, 1(1), 18-21.

Hadiningrum, K., Yuningsih, N., & Martono, W. (2016). Penentuan sudut deviasi minimum prisma melalui peristiwa pembiasan cahaya berbantuan komputer. SIGMA-Mu (JURNAL PENELITIAN & GAGASAN SAINS DAN MATEMATIKA TERAPAN), 8(1), 1-6.

Kereh, C. T., Asryanty, W. O., & Sapulette, H. (2020). PENGGUNAAN SOFTWARE CROCODILE PHYSICS 6.0. 5 DALAM PEMBELAJARAN FISIKA MATERI GERAK LURUS BERUBAH BERATURAN (GLBB). JIPF-UNSRI (JURNAL INOVASI DAN PEMBELAJARAN FISIKA), 7(1), 64-80.

Muzana, S. R., & Astuti, D. (2017). Penerapan Pembelajaran Berbasis Simulasi PhET untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Fisika Inti pada Siswa SMA. In Prosiding SEMDI-UNAYA (Seminar Nasional Multi Disiplin Ilmu UNAYA) 1(1), 409-417.

Nurcahyo, A. W., & Lesmono, A. D. (2021). Variasi Indeks Bias Air Pada Suhu 5 0c–50 0c Dengan Panjang Gelombang Sinar Ungu, Hijau, Dan Merah. Jurnal Pembelajaran Fisika, 3(2), 137-144.

Purwanti, P., & Saraswati, D. L. (2020). Analisis Nilai Kecepatan Tangki Riak dengan Laboratorium Virtual PhET dan Riil di Laboratorium Fisika. JIPFi Jurnal Penelitian Pendidikan Fisika, 5(4), 321–327.

Setiyawan, R. T., Sutarto, & Subiki. (2012). Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Fisika Dengan Metode Demonstrasi yang dilengkapi Media Lingkungan pada Siswa Kelas VIIIB SMP Negeri 13 Jember. Jurnal Pembelajaran Fisika (JPF), 1(2): 206-211.

Sugiharti, S., & Sugandi, M. K. (2020). Laboratorium Virtual: Media Praktikum Online Untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa Di Masa Pandemi. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 2, 45-51.




DOI: https://doi.org/10.30998/sch.v2i1.3930

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Rahel Rehuella Marpaung

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Publisher:
UNIVERSITAS INDRAPRASTA PGRI

Address: Department of Physics Education | (Kampus A) TB. Simatupang, Jl. Nangka Raya No.58 C, RT.5/RW.5, Tj. Bar., Kec. Jagakarsa, Kota Jakarta Selatan, Daerah Khusus Ibukota Jakarta 12530, Indonesia | (Kampus B) Jl. Raya Tengah No. 80, Kel. Gedong, Kec. Pasar Rebo, Jakarta Timur 13760, Indonesia
Phone: +62 (021) 7818718 – 78835283 | Close in sunday and public holidays in Indonesia
E-mail: kampus@unindra.ac.id

 

Creative Commons License
Schrodinger Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Fisika is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.